Jeg ønsker alle de som ikke er likegyldige til det tekniske velkommen, og ikke bare, håndarbeid.
Jeg vil gjøre oppmerksom på en variant av antennen for fjern mottak av digital kringkasting. Selvfølgelig er det ingenting grunnleggende nytt i produktet mitt, men kanskje ideen om å kombinere en forsterker med en antenne er nyttig for noen. Kharchenko-antennen tiltrekker seg først og fremst for sin enkle å produsere, gode repeterbarhet, tilstrekkelig bredbånd, anstendig gevinst (oppgitt opp til 9dB med reflektor, men jeg har fremdeles ingenting å måle) med små dimensjoner. Etter min mening fungerer det bedre enn den kjente “tørketrommelen”.
Så om årsakene som førte til ønsket om å lage dette verket. I byen vår, selvfølgelig, er det et tårn som den første multipleksen av "tall" kringkaster og lover å inkludere det andre (i to år nå), men jeg vil her og nå, som mange. I nabobyen har den andre pakken lenge vært inkludert, men den aksepteres selvfølgelig ikke på innendørsantennen, og på den eksterne uten forsterker også. Jeg hadde en slik antenne i hagen, nylig ga jeg den til en nabo i bytte mot materiale, så det var en mulighet til å vise hvordan jeg gjør det.
Produksjonen krever ikke svært mangelfulle materialer, selv om alt kommer billigere ut enn fabrikken, for ikke å snakke om superannonserte med løfte om å motta 80 (?) Kanaler (det er noen, jeg leste om denne svindelen).
materialer:
1. Lengden på kabelen 4x16mm² - 1,5m.
2. Ledningsstykket SIP - 1,5-2m.
3. Aluminiumsark på 1-1,5 mm. 60h200mm. (Jeg kuttet fra en gammel panne)
4. Antenneforsterker fra "tørketrommelen".
5. Klemmer for å feste antennen til masten.
6. Silikon fugemasse
7. Og selvfølgelig kabelen og pluggen.
8. En liten loddeboks.
9. M5 skruer (senket hode) med muttere og skiver - 2stk.
instrumenter:
1. Hagesag
2. Saks for metall
3. Drill (jeg brukte manuell)
4. Bor 1,5 og 5 mm.
5. Arkiver personlig eller flat fil.
Først av alt, vi teller antennen vår. Ikke spesielt plagsom tok jeg dataene om frekvensene av interesse for meg fra. I min by er det 602 MHz (37 kanal) den første pakken og 770 MHz (58 kanal) det lovede sekundet. Jeg er interessert i dataene til naboene -546 MHz (30 kanal) først og 498 MHz (24 kanals) sekunders multiplekser, så jeg lager en antenne på dem. De oppnådde frekvensene, eller rettere sagt gjennomsnittsfrekvensen, ble erstattet i den elektroniske kalkulatoren fra og mottatt de nødvendige størrelsene.
På neste trinn forbereder vi materialet - strip kabelen
og SIP for bare ledning.
Vi trekker ut et stykke aluminiumsark fra en gammel panne.
Fra kabelkjernen 16mm² (ø5.1mm) bruker vi tang for å bøye de "åtte" antennene.
Vi gjør overlappingen av G8-krysset, sliper av halvparten av diameteren med en fil.
Tilkoblingspunkter blir boret ø1,5mm for nagler.
Vi nagler til krysset av kabelstrimlene av aluminium med en bredde på 7 mm, en lengde på 50 (med en margin).
Vi bøyer strimlene på en slik måte at forsterkeren kan legges til dem med skruer.
I stripene bor vi hull ø5mm for skruene som fester forsterkeren, grovt sett på plass, og bruker forsterkeren selv som mal, og holder en avstand på 10 mm (eller hva som er beregnet) mellom platene. Senk hull i en diameter på 7 mm (diameter på senket skruehode).
Neste trinn vil jeg kalle en hån mot forsterkeren.
Forsterkeren i denne designen er ikke en luksus, men et middel til å skyve et svakt signal gjennom kabelen, der den ville dempe i den første meteren, til mottakeren.
Siden han ikke passet inn i koblingsboksen med tanke på dimensjoner, og det var nødvendig å sette den inn, var kantene hans og standard kabelfeste ganske enkelt barbarisk - metall saks - kuttet i ønsket størrelse, og et hull for en selvskruende skrue ble boret i midten av brettet. Forsterkerens vitale organer ble ikke påvirket under denne utførelsen.
Antennreflektoren er også laget i henhold til online beregninger. Rammene er bøyd fra samme kabelkjerne som antennen. Den store rammen er buet i refleksens designdimensjoner, og den lille er designet for å feste antennen til masten, braketter (metallisolatorer) på antennearket og forresten for å øke stivheten til gitteret.
Rammene er koblet sammen av en stripe av aluminium, etterfulgt av krymping med tang.
Vi får følgende konstruksjon:
Gitteret er laget av enkle SIP-ledninger, som vekselvis vikles rundt langsidene på rammene i trinn på 10 mm.
For å opprettholde gitterhøyden og størrelsen (for å stramme refleksens sider i timeglasset) anbefaler jeg å lage en mal fra en 10 mm skinne ved å sage i den utskjæringer for rammer i størrelse. Ved et eller annet mirakel ble den gamle malen bevart av meg (i to år tjente den som fôr under kommode), så jeg viser ikke hvordan jeg skal lage den, og så det er klart.
Som et resultat ser reflektoren slik ut:
Minner om en kjøleskapgrill.
Generelt kan du selvfølgelig klare deg uten reflektor, men i mitt tilfelle var det nødvendig ikke bare å øke signalet til den fjerne stasjonen, men å svekke signalet til den nærmeste, selv om en ekstra forsterkning (etter min mening et feil uttrykk for antennen, retningskoeffisienten er mer riktig) ikke ville skade.
Antennen og reflektorforbindelsen er laget av aluminiumsfester (“metallisolatorer”).
Alle tilkoblinger i ett stykke er laget på nagler laget av en enkelt SIP-kjerne.
I fravær av (alt overskuddet er allerede avskåret og forseglet) av standardfestet, er det ganske enkelt loddet til forsterkertavlen.
Deretter gjemmer vi forsterkeren i en koblingsboks, og belegger alle skjøter og hull på grunn av tøffe værforhold med silikonforsegling.
Vi klinker antennearket gjennom beslagene til reflektoren, og vi får det ferdige produktet:
Det er ikke fornuftig å vise installasjonen og azimutjusteringen, jeg viser resultatet av kroppsbevegelsene mine i mottakerinnstillingsmenyen:
Først av alt må du slå på antennestrømmen, siden mottakeren har en slik funksjon.
I innstillingsmenyen går vi inn i det manuelle søket etter kanaler, setter kanalen vi trenger og i lavere skala (signalkvalitet) setter vi antennen i azimuth. La meg minne deg om at jeg trenger 24. og 30. kanal.
Vel, Gud selv beordret å sjekke signalet fra tårnet vårt:
Nå slår vi på autosøk på mottakeren, og ser hvilke programmer den vil fange oss:
Først fanget han meg det andre multiplexet av det fjerne tårnet, dette er nøyaktig hva alt var opp til.
Følgende to pakker er nesten identiske, de skiller seg bare i nyhetsprogrammer på forskjellige områder.
Som et resultat har vi 30 kanaler, hvorav 10 gjentas.
Ja, jeg glemte å angi avstandene til senderne.Hvis du tror informasjonen fra det interaktive kartet TsETV, så lengst i en rett linje 21 km., Og til vår bare 4 km. Høydevinkelen mellom dem er 74 °.
Ved produksjon av antennen ble ingen forsterker alvorlig skadet.