» antenner »Antenne Kharchenko for langdistansemottak av DVB-T2

DVB-T2 lang rekkevidde antenne


Jeg ønsker alle de som ikke er likegyldige til det tekniske velkommen, og ikke bare, håndarbeid.

Jeg vil gjøre oppmerksom på en variant av antennen for fjern mottak av digital kringkasting. Selvfølgelig er det ingenting grunnleggende nytt i produktet mitt, men kanskje ideen om å kombinere en forsterker med en antenne er nyttig for noen. Kharchenko-antennen tiltrekker seg først og fremst for sin enkle å produsere, gode repeterbarhet, tilstrekkelig bredbånd, anstendig gevinst (oppgitt opp til 9dB med reflektor, men jeg har fremdeles ingenting å måle) med små dimensjoner. Etter min mening fungerer det bedre enn den kjente “tørketrommelen”.

Så om årsakene som førte til ønsket om å lage dette verket. I byen vår, selvfølgelig, er det et tårn som den første multipleksen av "tall" kringkaster og lover å inkludere det andre (i to år nå), men jeg vil her og nå, som mange. I nabobyen har den andre pakken lenge vært inkludert, men den aksepteres selvfølgelig ikke på innendørsantennen, og på den eksterne uten forsterker også. Jeg hadde en slik antenne i hagen, nylig ga jeg den til en nabo i bytte mot materiale, så det var en mulighet til å vise hvordan jeg gjør det.

Produksjonen krever ikke svært mangelfulle materialer, selv om alt kommer billigere ut enn fabrikken, for ikke å snakke om superannonserte med løfte om å motta 80 (?) Kanaler (det er noen, jeg leste om denne svindelen).

materialer:
1. Lengden på kabelen 4x16mm² - 1,5m.
2. Ledningsstykket SIP - 1,5-2m.
3. Aluminiumsark på 1-1,5 mm. 60h200mm. (Jeg kuttet fra en gammel panne)
4. Antenneforsterker fra "tørketrommelen".
5. Klemmer for å feste antennen til masten.
6. Silikon fugemasse
7. Og selvfølgelig kabelen og pluggen.
8. En liten loddeboks.
9. M5 skruer (senket hode) med muttere og skiver - 2stk.

instrumenter:
1. Hagesag
2. Saks for metall
3. Drill (jeg brukte manuell)
4. Bor 1,5 og 5 mm.
5. Arkiver personlig eller flat fil.

Først av alt, vi teller antennen vår. Ikke spesielt plagsom tok jeg dataene om frekvensene av interesse for meg fra. I min by er det 602 MHz (37 kanal) den første pakken og 770 MHz (58 kanal) det lovede sekundet. Jeg er interessert i dataene til naboene -546 MHz (30 kanal) først og 498 MHz (24 kanals) sekunders multiplekser, så jeg lager en antenne på dem. De oppnådde frekvensene, eller rettere sagt gjennomsnittsfrekvensen, ble erstattet i den elektroniske kalkulatoren fra og mottatt de nødvendige størrelsene.

På neste trinn forbereder vi materialet - strip kabelen

og SIP for bare ledning.

Vi trekker ut et stykke aluminiumsark fra en gammel panne.

Fra kabelkjernen 16mm² (ø5.1mm) bruker vi tang for å bøye de "åtte" antennene.

Vi gjør overlappingen av G8-krysset, sliper av halvparten av diameteren med en fil.

Tilkoblingspunkter blir boret ø1,5mm for nagler.

Vi nagler til krysset av kabelstrimlene av aluminium med en bredde på 7 mm, en lengde på 50 (med en margin).

Vi bøyer strimlene på en slik måte at forsterkeren kan legges til dem med skruer.

I stripene bor vi hull ø5mm for skruene som fester forsterkeren, grovt sett på plass, og bruker forsterkeren selv som mal, og holder en avstand på 10 mm (eller hva som er beregnet) mellom platene. Senk hull i en diameter på 7 mm (diameter på senket skruehode).

Neste trinn vil jeg kalle en hån mot forsterkeren.

Forsterkeren i denne designen er ikke en luksus, men et middel til å skyve et svakt signal gjennom kabelen, der den ville dempe i den første meteren, til mottakeren.

Siden han ikke passet inn i koblingsboksen med tanke på dimensjoner, og det var nødvendig å sette den inn, var kantene hans og standard kabelfeste ganske enkelt barbarisk - metall saks - kuttet i ønsket størrelse, og et hull for en selvskruende skrue ble boret i midten av brettet. Forsterkerens vitale organer ble ikke påvirket under denne utførelsen.

Antennreflektoren er også laget i henhold til online beregninger. Rammene er bøyd fra samme kabelkjerne som antennen. Den store rammen er buet i refleksens designdimensjoner, og den lille er designet for å feste antennen til masten, braketter (metallisolatorer) på antennearket og forresten for å øke stivheten til gitteret.

Rammene er koblet sammen av en stripe av aluminium, etterfulgt av krymping med tang.

Vi får følgende konstruksjon:

Gitteret er laget av enkle SIP-ledninger, som vekselvis vikles rundt langsidene på rammene i trinn på 10 mm.

For å opprettholde gitterhøyden og størrelsen (for å stramme refleksens sider i timeglasset) anbefaler jeg å lage en mal fra en 10 mm skinne ved å sage i den utskjæringer for rammer i størrelse. Ved et eller annet mirakel ble den gamle malen bevart av meg (i to år tjente den som fôr under kommode), så jeg viser ikke hvordan jeg skal lage den, og så det er klart.

Som et resultat ser reflektoren slik ut:

Minner om en kjøleskapgrill.
Generelt kan du selvfølgelig klare deg uten reflektor, men i mitt tilfelle var det nødvendig ikke bare å øke signalet til den fjerne stasjonen, men å svekke signalet til den nærmeste, selv om en ekstra forsterkning (etter min mening et feil uttrykk for antennen, retningskoeffisienten er mer riktig) ikke ville skade.

Antennen og reflektorforbindelsen er laget av aluminiumsfester (“metallisolatorer”).

Alle tilkoblinger i ett stykke er laget på nagler laget av en enkelt SIP-kjerne.

I fravær av (alt overskuddet er allerede avskåret og forseglet) av standardfestet, er det ganske enkelt loddet til forsterkertavlen.

Deretter gjemmer vi forsterkeren i en koblingsboks, og belegger alle skjøter og hull på grunn av tøffe værforhold med silikonforsegling.

Vi klinker antennearket gjennom beslagene til reflektoren, og vi får det ferdige produktet:

Det er ikke fornuftig å vise installasjonen og azimutjusteringen, jeg viser resultatet av kroppsbevegelsene mine i mottakerinnstillingsmenyen:
Først av alt må du slå på antennestrømmen, siden mottakeren har en slik funksjon.

I innstillingsmenyen går vi inn i det manuelle søket etter kanaler, setter kanalen vi trenger og i lavere skala (signalkvalitet) setter vi antennen i azimuth. La meg minne deg om at jeg trenger 24. og 30. kanal.


Vel, Gud selv beordret å sjekke signalet fra tårnet vårt:

Nå slår vi på autosøk på mottakeren, og ser hvilke programmer den vil fange oss:
Først fanget han meg det andre multiplexet av det fjerne tårnet, dette er nøyaktig hva alt var opp til.

Følgende to pakker er nesten identiske, de skiller seg bare i nyhetsprogrammer på forskjellige områder.

Som et resultat har vi 30 kanaler, hvorav 10 gjentas.

Ja, jeg glemte å angi avstandene til senderne.Hvis du tror informasjonen fra det interaktive kartet TsETV, så lengst i en rett linje 21 km., Og til vår bare 4 km. Høydevinkelen mellom dem er 74 °.

Ved produksjon av antennen ble ingen forsterker alvorlig skadet.
8.6
9
8.8

Legg til en kommentar

    • smilersmilerxaxaokdontknowyahoonea
      sjefscratchlurejaja-jaaggressivhemmelighet
      beklagerdansedance2dance3benådninghjelpdrikkevarer
      stoppvennergodgoodgoodfløytebesvimelsetunge
      røykklappingCrayerklærehånligdon-t_mentionnedlasting
      heteirefullaugh1MDAmøtemoskingnegative
      not_ipopcornstraffeleseskremmeskremmersøk
      spydighetthank_youdetteto_clueumnikakuttenig
      dårligbeeeblack_eyeblum3rødmeskrytekjedsomhet
      sensurertpleasantrysecret2trueseieryusun_bespectacled
      ShokRespektlolPrevedvelkommenKrutoyya_za
      ya_dobryihelperne_huliganne_othodiFLUDforbudnær
38 kommentar
Forfatteren
Hva, interessant nok, er Unified State Examination skyldig hvis enheten og variantene av antenner ikke går gjennom skoleplanen, spesielt da jeg var skolegutt om et dyr som Unified State Examination? Jeg lærte at dette er en sikksakkantenn fra artikkelen "Simple Antenna and DMV Converter" i tidsskriftet "Radio", og jeg hadde ingen grunn og ingen tillit til redaktørene for den respekterte publikasjonen. Når det gjelder den introduserte støyen, betyr det ikke at den ekstra 3-5 dB for "sifrene" betyr noe. Det er to skalaer i TV-innstillingene: signalstyrke og kvalitet, så etter 50% av signalstyrken er ikke forskjellen i bilde og lydkvalitet merkbar. Det ser ut som om du virkelig er "utenfor emnet" "tall".
Ut fra din kommentar har du en dårlig ide om forskjellen mellom analog og digital TV, og hvis støyen er kritisk for førstnevnte i form av krusninger og snø, så er styrken til signalet viktig for sistnevnte, selv vil ADC filtrere ut støyen. Slik sammenligner du lyd fra riper på en grammofonplate og en CD.
emote
Ja, eksamen er skylden. Forsterkeren din står for å forsterke støy. Motstanden til to parallellkoblede rammer 120/2 = 60ohm uten reflektor med det vil være mindre. Den vil fungere normalt på både 75 og 50 ohm kabel. Antenne Kharchenko, en slags loopantenner til sikksakkantenner, den er for fjern på grunn av feil klassifisering av loopantenner i USSR. Riktig tilkobling av forsterkere som SWA gjennom en omgjort justering av SHPTU 1: 1-endring er minimal. For eksempel http://vk6ysf.com/balun_1-1.htm. Og alt blir fantastisk.
Forfatteren
Her har jeg allerede skrevet om forskjellen mellom kjøpte og håndverksantenner, jeg vil gjenta betydningen igjen: du kan kjøpe alt, gjøre det mer interessant for deg selv.
21 km, er det en langturmottak? I landet er det en kjøpt log-periodisk, med 555 forsterker. 62 km, 3 år, ingen klager. Dessuten står den under et skifertak, slik at fra gaten og antennen ikke er synlig. Kharchenko gjorde det samme, likte ikke det. Med samme forsterker fungerer det verre.
En biquadrat er en loopantenne med en firkantet reflektor. Her er en sikksakkantenne
Jeg har allerede påpekt det her, det er ubrukelig! smiler
En biquadrat er en loopantenne med en firkantet reflektor. Her er en sikksakkantenne.
Jeg har laget slike antenner siden ankomsten av digital-tv. Først gjorde jeg doble (4 ruter) med en forsterker, deretter som med deg med en forsterker. Nå er det bare to deler av 4-6 mm ledning, 50 cm lang, firkantet eller rund, pluss en dråpekabel. Med et ustabilt signal legger jeg til en reflektor i form av en metallplate eller gitter, 15-20 prosent som stikker utover det aktive lerretet i en avstand på 7-9 cm. Forsterkeren (etter min mening) kutter frekvensene, introduserer forvrengninger, og dessuten slår den statiske (ikke bare under tordenvær) den ut. Noen få ord om innstilling av antennen. I vår region er den første multiplex - 24 kanal, den andre - 57 kanal! For en innstilling !!! Det er morsomt når folk kjøper en bølgekanal, all dens verdighet er å finjustere til resonansfrekvensen. Dette gjaldt når det var 2 TV-kanaler.
Forfatteren
Selvfølgelig kan du lodde, men jeg ville vise hvordan alt er laget av improviserte materialer, slik at jeg kan gjenta det. Men ikke alle vil finne lodde og fluss for aluminium, og de vil til og med tenke at det ikke vil fungere uten lodding.
Godt gjort! Jeg ville sveise alle aluminiumsfuger med aluminiums loddetinn.
Jeg er redd for at du kanskje ikke vil like det hvis du
den han vil vil ringe

På riktigheten av terminologien her (og ikke bare her) er mange kopier ødelagte! smiler
Sitat: Korolev
"null potensielt poeng"!

Eller et smultringhull. . den som ønsker det, han vil kalle det det. Bagelen i seg selv er et tegnet "null" og midten er et "punkt med null potensial". .
Vær alltid null
Faktisk, hvis vi snakker om antenner, så ikke et "null", men et "poeng med nullpotensial"! smiler
På de punktene der forfatteren kobler antennen til reflektoren - vil ALLTID være "null" - og helt i fig, enn å koble til - av en dielektriker eller en leder. Dette kan sees med det blotte øye - en firkant, i det ene hjørnet det "maksimale" - der kabelen er koblet til, og gjennom diagonalen - må det være en "null" - det er fffso. .
Forfatteren
Absolutt ikke berørt, flere detaljer her:

For å danne antennemønsteret er det nødvendig at elementene blir faset og fordelt i forhold til hverandre på bestemte avstander. I tilfelle av konvensjonelle vibratorarrays, der hver vibrator som kommer inn i matrisen er aktiv, oppstår det dessuten vanskeligheter med å matche materen, spesielt i et visst frekvensområde.

På grunn av det særegne designet, har sikksakk-stoffet ett par prikker (a - a) som materen er direkte koblet til.

På punktene (n - n) er det ingen brudd på lederne på antennearket, derfor er det alltid en aktuell antinode (henholdsvis null spenning), uavhengig av bølgelengde. Denne omstendigheten tillater dispensering med en spesiell balanseringsanordning når den drives av en koaksialkabel (kabelen blir ført gjennom et punkt med nullpotensial) og gjør at antennebåndområdet kommer til, siden halvbølgeseksjonene av ledere i punktområdet (n - n) alltid har samme strømretning, det vil si at de er i samme retning fase. [/ quote] I tillegg har et linjesegment med en kvart bølgelengde en bølgeimpedans nær uendelig.
Khatul Madan "Tilkoblingen av antennen til reflektoren er laget av aluminiumsbraketter (" metallisolatorer ")."
Hvorfor ikke plast, påvirker dette mottakets kvalitet?
Forfatteren
Og i den polske avmålingen er ikke den samme forsterkeren verdt det? Sammenlign nå dimensjonene og kostnadene for fabrikk- og hjemmelagde antenner. Selvfølgelig kan du kjøpe alt, som Rockefeller pleide å si - at du ikke kan kjøpe for penger, du kan kjøpe for store penger, men dette handler ikke om det, jeg gjør faktisk håndverkene mine slik at hjernen min ikke flyter med fett, selv om jeg har råd til alt kjøpe eller bestille.
Enkel polsk desimering - dette er enkel kinesisk desimering, og indisk og "Zeisk" og til og med "sveitsisk" - jeg foreslår å ta hensyn til kostnadene. Antennen beskrevet i opus er laget av "dritt" og er derfor praktisk talt gratis. Lenge leve den innenlandske produsenten, og dessuten - "selvstendig næringsdrivende" !!!! Har du noen gang lurt på - hvorfor den vanlige "sommerfuglen" - beskrevet i opus - ikke produseres av store selskaper og den praktisk talt ikke er på markedet? - det koster. Det, kostnaden - er nesten null i masseproduksjon. Hva er ikke lønnsomt for store "spillere". .
21 km fangst og enkel polsk desimering
Sitat: Oldman
hovedforsterkningen er gitt av forsterkeren selv,
Forsterkeren er hovedsakelig designet for å kompensere for kabeltap, mottakskvaliteten med riktig antenne er nesten uavhengig av den.
Forfatteren
"Bølgekanalen" er for lunefull antenne, med en økning i antall regissører blir oppsettet mer komplisert, og det er også smalbånd. Hvis vi skal lage en veldig retningsbestemt antenne, er den log-periodisk, praktisk talt ikke dårligere enn "bølgekanalen".
Denne typen antenner, som kalles i all hast, hovedforsterkningen gis av forsterkeren selv, som må velges over et område, og for langdistansemottak trenger du en antenne som en bølgekanal!
Forfatteren
hva man enn kan si, lenger enn 25 km fra en av dem fungerer det ikke
Dette er tilfelle hvis på samme linje. Og hvis bosetningen er i sentrum av den (relative) sidestrekne trekanten?
Sitat: Khatul Madan
Se på kartet over sentralvarmenettet i Tver-regionen, det er virkelig "bjørnevinkler" der 40-50 km til tårnene.

Ikke forveksle - 40-50 km er avstanden MELLOM tårnene, og hva man enn kan si - lenger enn 25 km fra en av dem kan du ikke komme på noen måte, med mindre du går opp i verdensrommet. Når vi beveger oss bort fra det ene, nærmer vi oss det andre. .Og de skulle tjene full penger på slutten av 2018 - TV-folket har fortsatt tid og ikke alle tårnene fungerer fremdeles.
Forfatteren
. I Moskva fungerer en antenne med en meterkabel perfekt i 6. etasje, 15 km til Ostankino,
Det er ikke snakk om Moskva og regionen, det er bare Ostankino som blokkerer innenfor en radius på 50 km. med en mulig mottakelse "på spikeren", og selv i selve byen vil reflekterte signaler alene være nok.
Det er bedre å redusere kabellengden enn å sette en forsterker.
Det er riktig, radioamatører har ordtaket "Den beste forsterkeren er antennen", da det også er riktig at signalet demper jo sterkere jo høyere frekvens. Og det er også riktig at mottaksforholdene avhenger av terrenget og noen ganger er det nok å heve antennen med 3 -4 meter for å ha en trygg mottakelse.
Nettverket av tårn er slik at det i sentrum av Russland ikke er mer enn 20 km til tårnet og alle tårnene har en senderkraft i størrelsesorden 10 kW - så pålitelig mottak av numrene på sommerfuglantennen er garantert nesten overalt, selv der det analoge UHF-signalet aldri har blitt mottatt .
Se på DTEC-kartet i Tver-regionen, det er virkelig "bjørnevinkler" der opp til tårnene 40-50 km., Og hvis målerområdet på en eller annen måte gjorde sin vei, så har UHF ingen sjanse, og mottakelsen er hovedsakelig av satellitter.
Han laget en slik antenne for lenge siden og eksperimenterte litt. Det viste seg at digitale kanaler er veldig følsomme for lengden på slippkabelen. Med en lengde på mer enn 3 meter - forsvinner det digitale signalet fullstendig, men det analoge signalet blir akseptert. Derfor deler jeg resultatene mine. Jeg plasserer antennen ved siden av TV-en - dimensjonene lar også kabellengden være litt under en meter, Azimuth-justering - antennen er koblet som en normal UHF til den tilsvarende TV-kontakten og den korresponderende (nærmest i frekvens) analoge kanalen er innstilt. Neste, bare "skift til" nummeret "og slå på automatisk innstilling .. Jeg tror det er bedre å redusere kabellengden enn å installere en forsterker. I Moskva fungerer en antenne med en meterkabel fint i 6. etasje, 15 km til Ostankino, og tårnet er stengt ved siden av 9 i en dacha 60 km fra Moskva - den mottar også lokale tårn og til og med Ostankino. Selv i Oka-flomløpet, i "bjørnens hjørne" - som Paustovsky uttrykker det - fungerer dette Prioksky-reservatet 300 km øst for Moskva perfekt uten reflekser og forsterkere. slik at mer enn to i sentrale Russland 0 km til tårnet skjer ikke, og alle tårnene har senderkraft i størrelsesorden 10 kW - så pålitelig mottak av numrene på sommerfuglantennen er garantert nesten overalt, selv der det analoge UHF-signalet aldri har blitt mottatt.
Her har jeg opptil 50 km til en kraftig sender, men innen synsvidde, og til en annen (lokal) 8 km, men stengt av bygninger og terreng.
Vinkelen er omtrent 90 grader. Og kanalene (frekvensene) er en.Jeg går til det fjerne, men ved soloppgang begynner mottaket å mislykkes, da normaliseres alt
Bi-Loop antenne med SWA forsterker.
Sitat: Khatul Madan
For en figur er det vanskelig å bestemme med øye - signalet er enten der eller ikke.

I kanalinnstillingene kan du se om TV-en tillater det.
Spray minst brettet. og kabelkanter. Tett deretter - ikke tett, og kabelen "pumper" fuktighet
Kantene på kabelen må også lakkeres.
IMHO.
Forfatteren
Jeg har allerede laget denne antennen “over the top”, til og med refleksmal ble igjen, før det hadde jeg prøvd å fjerne transformatoren helt, og satt RG-6-kabelen - jeg så ikke forskjellen. For en figur er det vanskelig å bestemme med øye - signalet er enten der eller ikke. Kanskje på lengre avstander betyr det noe. Jeg har generelt en kabel på 50 ohm, en lengde på 8 m. Men allerede testet, til tross for alle tapene den fungerer, stilte jeg bare stille om dette “jamb” og tro at en 50 ohm kabel ikke er veldig vanlig.
Kabel er ønskelig RK-75. Og du kan føre den rett ut av esken bak stolpene (reflektoren).
I den påførte forsterkeren (SWA-555) er det en trans med inngang i inngangen. 300 ohm. Derfor er det ønskelig å gjøre antenneutformingen med en tilnærming på 300 ohm. Selv om, selvfølgelig, en kraftig forsterker vil "presse gjennom" - den vil forsterke og er ikke koordinert til slutt.
Lydarbeid, fornuftig beskrivelse, jeg vil ikke spørre om kabelen!
Forfatteren
Forresten, silikonrøret er nesten borte, uansett, når alt kommer til alt, vil den åpne den tørke ut.
Forfatteren
Så jeg endelig pumpet den i silikon først etter å ha sjekket. Bildet viser bare hva som må gjøres.
Ved herding kan epoksyen rive av noen del. Men det jeg virkelig ville gjort annerledes, var å konfigurere til tetting, ikke etter.
Forfatteren
Det var ikke for hånden, og da, epoksyen var for flytende, da ville det være nødvendig å smøre all lodding med plasticin. Vel, jeg dyttet tetningsmassen dit av hele mitt hjerte, så designet er allerede uatskillelig.
Utmerket biquadrat-ytelse. Det eneste jeg ville gjøre var å oversvømme hele brettet med epoksy.

Vi anbefaler deg å lese:

Gi den til smarttelefonen ...